söndag 9 september 2007

Välkommen in - nu är det mat!

Alltså, det här är så sjukt att det inte är sant. Jag startar matblogg..! Det är faktiskt så vansinnigt att man skulle kunna skratta på sig.
Personligen tycker jag ju att det här med matlagning handlar mer om plikt än om passion.
Jag har inga som helst fasta principer i köket - här bedrivs ingen bulgurterror, här GI-bantas det inte (bara ytterst sporadiskt i så fall), här specialimporteras inga kryddblandningar från Indien.
Och ambitionsnivån skiftar. Jag köper konserver och frysta grönsaker och serverar det mesta från snabbmakaroner och micrade färdigköttbullar till älgköttgrytor som fått puttra i tre, fyra timmar på spisen.
Oftast blir det väl något däremellan; korv stroganof, köttfärssås, enkla fiskrätter. På den nivån.

När jag på min andra blogg Dagarna skrev några inlägg om bekymret med vardagsmat fick jag oväntat stor respons. Vi är tydligen många som slits mellan ambition, tidsbrist, trötthet och ren leda.
Så varför inte hjälpas åt? Jag delar med mig av min matvardag och ni av er.
Så småningom kommer det att finnas massor av snabba, barnvänliga recept här, både mina och era.

Förutom att servera er smarta recept tänker jag även redovisa vad vi råkade äta till middag. Dag för dag. Bara sådär.
Se det som någon form av bekännselselitteratur...

8 kommentarer:

Jag är nästan som du sa...

men vad bra! Count me in!!

Anonym sa...

Okej...

Pasta med kyckling och basilika.

Tillagningstid: 15 minuter

2 personer

Du behöver:

2 kycklingbröstfiléer (små)
1pkt färsk pasta
1 purjolök
Ngn grönsak, ex minitomater eller paprika
Basilika
Citron eller lime
Creme Fraiche, smaksatt. Gärna tomat/basilika

Sätt på det saltade pastavattnet.
Strimla kyckling och skär purjon. Fräs i panna.
Lägg i tomat eller paprika.
Pressa ner citron.
Häll på creme fraichen.
Hacka upp lite basilika och lägg i.
Koka pastan, den är klar på någon minut.
Häll av pastan och rör mer den i såsen.
Klart

Anonym sa...

Tack, DIF. Precis rätt nivå på recept. Och gott lät det. Ska snart prova.

Brunkullan sa...

Slänger också in ett fantastiskt enkelt recept som går på nolltid. Ännu godare att värma faktiskt så det lönar sig att göra jättemycket och frysa in!!
Inte så light..men va fan..

Glöm inte ta ut kycklingen ur frysen på morgonen...

PESTO KYCKLING A´LA MONICA

4-6 personer

Tillagningstid ca 20-30 min

1 kg kycklingfilé
1 burk pesto (zetas med pinjenötter är godast...)
1 burk soltorkade tomater i marinad
1/2 påse pinjenötter (eller solrosfrön om man vill..)
3 dl matlagningsgrädde
1 dl grädde
salt o peppar
1 påse skruvmackaroner (ca 500 g)
Margarin att steka i

Sätt på vatten till pastan. Under tiden bryn kycklingfilé i en stor gryta, salta och peppra. Hacka tomaterna i strimlor och fräs med kycklingen. Koka mackaronerna. Häll i burken med pesto, nötter och matlagningsgrädden. Rör om och låt puttra på svag värme medan pastan kokar. Rör om då och då.
Häll av pastavattnet och häll makaronerna i kycklinggrytan. Tillsätt grädden och låt puttra en stund medan du dukar.

Servera med tomatsallad!

Till och med ungarna brukar älska detta!!!

Susanne

Anonym sa...

TONFISKBURGARE

Grova hamburgerbröd
2 burkar tonfisk
Några tomater
Babyspenat (väl sköljd)
Rödlöksringar
1 ask Philadelphiaost
Ett knippe dill
1 vitlöksklyfta
Salt o peppar

Blanda samman färskost, hackad dill och pressad vitlök efter smak (brukar räcka med en). Salta och peppra lite.

Bred massan på hamburgerbröd, lägg på lökringar, skivad tomat, spenatblad och lägg på tonfisk.

Värm burgarna på smörgåsgrill/våffejärn.

Anonym sa...

Hej Ninni!

Har en räddare i nöden som är godare än godis.

4 per.

2 pkt med bacon i småbitar.(Finns att köpa)
1 pkt med fryst hel spenat.
1-2 burkar Creme Fraich.
4 portioner med fullkornsPenn elle annat som é gott.
salt o peppar

Häll småbitarna av bacon i kall panna och bryn. Häll sedan på creme fraichen så att allt blir varmt. Salt o peppar

Innan detta har du fixat så att spenaten är varm och pastan klar.

Lägg upp pastan och lägg spenaten i mitten och strö baconröran i mjuka vågor runt.

Mycket vackert och mycket gott. Mina barn är tokiga i detta. Detta tar inte längre tid att göra än pastans koktid.
Love it...Alla ingredienser gifter sig med varandra.

Anonym sa...

Ok, här kommer en som visserligen tar lite tid, men inte arbetsmässigt utan i ugnen:

Tillagningstiden uppgår till max en kvart, men den behöver stå länge i ugnen så att fisken blir genomkokt.

Räcker till stor familj (plus ett par lunchboxar)

800 gram torskfilé
5 dl crème fraiche
senap
salt
ris

Lägg ut torskfiléerna i en smörad form. Om det är frysta block kan man helt sonika skära sönder dem för att förkorta tillagningstiden.)

Blanda crème fraiche med rejält med senap och lagom med salt (och kanske lite citronpeppar om det finns hemma).

Smeta créme fraiche-blandningen över fisken och ställ den långt ned i ugnen på 175-200 grader.

När det är klart kan man sätta på vattnet till riset och sedan koka det. Fisken blir nästan bättre ju längre den står inne, men 40 minuter är nog minimum.

Anonym sa...

Kanon Ninni! Nu kan jag säga till Alicia att "den här maten åt dina kusiner igår" och då kanske hon äter...man får ta till alla knep. Kram kram