måndag 10 september 2007

Pastagratäng med morötter

(4 portioner)
500 g pasta
2 gula lökar
6 morötter
½ dl olivolja
4 dl crème fraiche
½ dl grönsaksfond
salt och peppar
1 tsk torkad timjan

Sätt ugnen på 200 grader. Koka pastan. Hacka lök och riv morötter och fräs sedan i olja. Blanda ner crème fraiche och fond. Krydda. Blanda pasta med såsen, häll allt i ugnsfast form och grädda i 10 minuter.

Om receptet: Hämtat ur boken ”Mat för stora och små” av Charlotta Malhotra och Jessica Staël von Holstein.
Kommentar: Att riva sex morötter tar lite tid. Tillaga såsen väl så att morötterna blir riktigt mjuka. Man kan säkert hoppa över gratineringen och servera såsen som den är om man vill spara disk och tid.
Barnens omdöme: Kinkade första dagen, men åt glatt microvärmd till lunch två dagar senare.
Mitt omdöme: Gott! Djup, mustig smak.
Funkar som matlåda: Ja. Tydligen ännu godare uppvärmd.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Matchmaking.
http://blogg.vlt.se/emden/?entry=entry070910-101437

Anonym sa...

Hej, måste bara tala om att jag har provat och håller med dig. Riktigt gott, och enkelt. Jag rev morötterna i maskin så var det inte knöligt och pyssligt. Nu finns en färdig lunchlåda i kylen som väntar på att få följa med till jobbet och bli uppäten. Kan inte bli bättre.

Tack för den här bloggen! Jag älskar att läsa "Dagarna" (börjar alltid med den) och sen är det den här. Helt plötsligt har jag fått nån slags lust att laga mat... och det är få ingredienser och går fort och blir gott!! Du har gjort mig världens tjänst. Jag kopierar dina recept och har snart en "Nu är det mat!" receptbok i fyrfärg. Med bilder, betyg och allt :) /Anna

Anonym sa...

Anna, det värmer att du gillar bloggen och att du har nytta av den! Jag har också fått mer lust att laga mat sedan jag startade den. Och det är helt er förtjänst.