söndag 30 september 2007

Kycklinggryta med limesås

4 st kycklingfiléer á 125 g
1 st buljongtärning
1 st limefrukt
2 dl vatten
2 msk honung
1 tsk soja
2 dl crème fraiche
Persilja (som jag glömde...)
Salt och svartpeppar

1. Bryn kycklingfiléerna i en fettsnål stekpanna och krydda med salt och svartpeppar (man kan också skiva/strimla filéen om man tycker det).
2. Riv skalet på limen grovt och strö det över kycklingen tillsammans med saften från limen.
3. Tillsätt vatten, hönsbuljongtärning, honung, soja och crème fraiche.
4. Koka ca 10-20 min.
5. Strö över den hackade persiljan precis innan servering.
6. Servera med ris, bulgur eller pasta och grönsaker.

Om receptet: Bloggrecept inskickat av signaturen "Susanne".
Kommentar: Lätt! Och med ingredienser som man oftast har hemma. Det enda jag behövde köpa extra var lime.
Barnens omdöme: Gott. De åt riktigt mycket.
Vuxnas omdöme: Kanon. Mycket smakrikt med en härlig blandning av sött, surt och salt.
Funkar som matlåda: Japp!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Bra tips. Låter urgott. Kör den imorgon med barnen.

Anonym sa...

Vad glad jag blev att grytan "gick hem" i stugan! Den passar lika bra vardag som till fest!

Anonym sa...

Har precis hittat hit! :) Mycket bra tips på enkel mat som verkar smarrig (och inte allt för dyr). Den här kycklinggrytan blir det imorgon!

Anonym sa...

Lagade det här igår, blev riktigt gott! Var väldigt bra med sallad och bröd till. Jag hittade inte persilja så gjorde också utan, gick väldigt bra ändå!