söndag 16 september 2007

Ugnstekt hel kyckling

1 hel kyckling
matfett
salt och peppar

Sås:
1/2 buljongtärning
soja
grädde
vatten
mer salt och peppar

Knid in kycklingen i salt och peppar. Bryn runt om i en stekpanna.
Lägg sedan i ugnssäker form. Stek i ugnen, drygt en timme i 200 grader. (Använd med fördel köttermometer.)
När kycklingen är klar, sila upp skyn i en kastrull. Tillsätt buljong, grädde, ev vatten, soja. Koka upp. Smaka av med salt och peppar.

Om receptet: Fritt efter Vår kokbok.
Kommentar: Vanligt förekommande helgmiddag här. Kräver tid, men inte så mycket jobb. Blir satans gott!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Kycklingen behöver inte stekas först. Klappa in generöst med grillkryddda. Skiva smör (osthyveln är perfekt)och täck kycklingen med det. In i ugnen i 175 grader i cirka 85 min. Ös gärna kyckligen några gånger under tiden. Blir supermört kött och knaprigt skinn!

Anonym sa...

Annan kyckling-grej som min mamma, som för övrigt hatar att steka, brukar göra är följande: kladda in kycklingfiléer i en mix av soja, flytande margarin, ingefära (pulver) och vitpeppar. In med dom i ugnen (ca 200 grader) i vad man anser vara lämplig tid (vanligen 15-20 min) osså äta med ris (eller vad man tycker om egentligen) och nån god sås. Enkelt är att bara ta en burk creme bonjour, och kycklingen är himla god uppvärmd också!

Har inga barn men har jobbat med barn (au-pair), så jag vet hur det är med mat o hela köret. Nu är jag student och bästa matlagningsrecepten är faktiskt dom som är riktade till barnfamiljer, det går snabbt, blir gott och är nyttigt och viktigast: inte för krångligt!