torsdag 4 oktober 2007

Ugnsstekt falukorv

Falukorv
Äpple
Lök
Tomat
Ost
Senap
Ketchup

1. Skär löken i klyftor och koka några minuter i saltat vatten.
2. Skär skåror i korven och lägg sedan i en ugnsfast form. Stick ner äppelbitar i skårorna.
3. Jag brukar blanda ut senap med lite vatten och sedan hälla över korven.
4. Spruta på ketchup efter behag. Avsluta med ost.
5. Lägg lök och tomater runt om.
6. Stek i mitten av ugnen, 225 grader, c:a 20 minuter.

Om receptet: En egen blandning. Löken till är så sjukt god.
Kommentar: Inte SÅ himla jobbigt, trots allt. Och mycket mat blir det!
Barnens omdöme: Okej.
Vuxnas omdöme: Lovely!
Funkar i matlåda: Nja...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Alltså, jag älskar ugnsstekt falukorv men efter att ha sett på "Du är vad du äter" igår så kan jag nog aldrig mer äta korv...

Lisa sa...

Haha! Superkul blog. Vi löser det på ett helt annat sätt. Vi slänger åt barnen grönsaker, frukt, ost och nötter medan de tittar på Bolibompa (eh, nu ljög jag vi har ingen fungerande teve, de spelar dataspel). Under tiden lagar vi maten i godan ro och dricker vin i köket. Och dansar lite. Strax före 19.00 äter vi middag.

Fast det tär ju på levern en del det upplägget.

Lisa sa...

PS ni fick mig till och md att bli sugen på falukorv!