torsdag 11 oktober 2007

Potatis- och purjoklössoppa

10-15 potatisar
2 purjolökar
2 dl crème fraiche
salt och peppar

1. Skala och tärna potatis, skiva purjon
2. Koka i c:a 2,5 liter vatten.
3. När potaisen är mjuk, mixa soppan slät med mixerskav. Blanda i en burk creme fraich.
4. Salta och peppra.

Om receptet: Bloggrecept inskickat av signaturen "Sophie".
Kommentar: Lättlagat! Kräver generös kryddning för att få stuns.
Barnens kommentar: Nja.
Vuxnas kommentar: Gott!
Funkar som matlåda: Sådär.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Min favoritsoppa men jag har 4 dl hönsbuljong och 4 dl mjölk + kaffegrädde i....

Ger en fantastisk smak...Mums

Anonym sa...

Hej! Jag har inga barn men jag tänker minsann laga till några av dina recept ändå :)
Tänkte bli lite mer ordentlig och ta med mig lunchlåda till jobbet oftare och då passar ju din sida perfekt tycker jag, färsbiffarna står först på tur, tack för två jättebra bloggar!

Anonym sa...

När jag var liten hatade jag all sorts soppa. Tills min mamma döpte om potatis-och-purjolökssoppan till plupps vintersoppa. Då åt jag med god aptit :)