måndag 22 oktober 2007

Lees kål- och köttfärsgryta

1 st kålhuvud
3 morötter
1 st purjolök
600-700 g köttfärs
1 skvätt worchestershire sauce
soja, salt och peppar

1. Strimla kålen tunt och skiva de andra grönsakerna. Stek allt så det får färg och lägg i en stor gryta.
2. Stek köttfärsen och lägg i grytan med. Salta och peppra väl.
3. Innan du häller grönsakerna/köttfärsen i grytan så ta några deciliter vatten och skölj ut varje stekning med och sedan i med vattnet i grytan.
4. Ta c:a 10 droppar av worchestershire saucen. Allt efter tyck och smak. Och soja likaså.
5. Låt sedan grytan puttra i c:a 20 minuter. Skall vara rätt mycket vatten i. Dock ej så att det går över innehållet.
5. Servera med kokt potatis och lingonsylt.

Om receptet: Bloggrecept inskickat av signaturen "Lee".
Kommentar: Lite råddigt att göra om man har ont om tid. Men det är lätt och det blir mycket mat.
Barnens omdöme: "Åh, vad gott det luktar", sa sonen när han satte sig. Sedan åt han en stor portion.
Mitt omdöme: Riktigt gott. Gillar man kåldolmar och liknande gillar man detta. Lingonsylten var pricken över i.
Funkar som matlåda: Bra!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är väldigt imponerad av Sven som äter kål utan protester! Själv är jag 21 och kände mig lite barnsligt skeptisk när jag läste receptet! =P