tisdag 9 oktober 2007

Färsbiff i panna - succérecept!

(4 port)

400 g köttfärs
1 liten gul lök, finhackad (eller riven)
1 tsk örtsalt
1 krm svartpeppar
1,5 msk. potatismjöl
1 dl mjölk

1 msk smör eller margarin
2,5 dl Kelda mellangrädde
1 msk soja

1. Blanda färsen med lök, örtsalt, peppar, potatismjöl och mjölk.
2. Bryn matfettet i en stekpanna och platta ut färsen direkt i den till en stor biff som täcker hela pannan.
3. Stek 4 min på medelstark värme. Dela färsen i 4 delar och vänd dem. Stek ytterligare 4 min. 4. Ta upp biffarna, häll i grädden och sojan i stekpannan och rör om. Lägg i biffarna och låt dem puttra i såsen 3-4 min.
5. Servera med kokt potatis eller potatismos och en god sallad.

Om receptet: Bloggrecept inskickat av Ann Hansson.
Kommentar: Allvarligt talat, det här måste vara den bästa uppfinningen sedan hjulet. I alla fall för föräldrar som inte orkar rulla köttbullar och biffar och tycker att köttfärslimpa är lite trist. SÅ smidigt. Jättesnabbt och inget kladd alls!
Familjens omdöme: Supergott!
Funkar som matlåda: Absolut.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Detta blev dagens middag. Verkligen succé! Lätt att laga, hade alla ingredienser hemma. Bytte dock ut potatisen mot mos med färskklippt gräslök i. 1-åriga dottern åt som en häst! :)

Anonym sa...

Ååhhhh... vad glad jag blir att ni tycker lika bra om detta recept som jag och min familj gör.

Receptet kommer från en ARLA-broschyr från början, broshyren har jag fortfarande kvar men receptet kan jag utantill.. =)

Dottern, numera 14 år har alltid kallat det för platta köttbullar...

Jag serverar alltid mos och kokta morötter till.

Anonym sa...

Detta gjorde jag i måndags! Receptet finns i senaste Arla-broschyren som finns i butikerna. Vill man förenkla ännu mer tar man en färdig Kelda klassisk gräddsås och häller i istället!
Supergott!

Anonym sa...

maria:

Jag såg att den fanns med i den broschyren, har den dock i en broschyr som är 10 år eller så... min mest använda ARLA-broschyr av alla jag har sparat genom åren.

Anonym sa...

Familjen älskar det här receptet. Vi har dock lagt till en rejäl matsked torkad dragon till såsen, och severar med pressad potatis eller pasta! Toppengott!

Anonym sa...

Tack för detta recept. Blev en perfekt ungkarlsmiddag när sambon är bortrest och jag ligger nedbäddad i förkylning!