tisdag 22 januari 2008

Här är min frysbox - tonfisk

Låt min presentera ett sprillans nytt inslag här på matbloggen - "här är min frysbox".
Och som vanligt hade jag tänkt att det är ni, mina kära läsare, som ska göra jobbet.

Ni vet hur det är. Utan att man egentligen fattar varför köper man en viss matvara. Sedan händer inget mer.
I detta tonfiskfall köpte jag faktiskt två förpackningar, men första tillagningen blev så gruvligt misslyckad att jag fortfarande drömmer mardrömmar.
Så, går det att den här typen av tonfisk ätlig? Hur?! Tell me!

7 kommentarer:

Anonym sa...

En vän gjorde middag på frysta tonfiskfileer. Det var typ olja, salt och basilika. Väldigt gott!!

Anonym sa...

Salta, peppra och stek de tinade tonfiskfiléerna i olja i räfflad grillpanna, några minuter på varje sida.

Gör en stark wasabisås till (rikligt med smör, lite finhackad salladslök eller purjo, pressad citron/lime, japansk soya och wasabi, blandas i kastrull).

Servera med ris & gröna bönor.

Urgott. Men vuxenmat, skulle jag tro.

Anonym sa...

Inte just den tonfisken. Just det "märket" smakar apa. Släng!

Anonym sa...

Färsk tonfiskfilé är väldigt god att peppra och salta och sedan steka tills de är lite halvröda inuti. Servera med pesto-pasta:
Ta 7 dl pasta som spiralli eller fusili
Rör ner en halv burk grön pesto
Tillsätt halva körsbärstomater och tärnad fetaost (önskade mängder).

Detta funkar lika bra till stekt nötkött och kyckling. Helg-favorit :)

Dessutom, såg ett enkelt recept på nätet och tyckte att det passade rätt bra :)
http://www.alltommat.se/recept/view.xml?id=33686

Anonym sa...

släng det där paketet! det är omöjligt att tillaga till en ätbar rätt,dessutom har jag blivit magsjuk samtliga gånger jag tvingats äta det där, så jag klarar inte av att se den där tonfisken helt enkelt. och med två barn i huset- ta inte risken!

Anonym sa...

Klickade med spänning in mig för att läsa kommentarerna - för jag har ett likadant paket i min frys som inte heller jag vågat laga till...

Efter att ha läst kommentarerna om just det märket (som jag köpte på Lidl, att man aldrig lär sig...) så åker den nu i sophinken...

Anonym sa...

Då har jag väl haft tur för jag har också haft det där märket i frysen och tillredde dem häromdagen. Saltade och pepprade stekte i grillpanna och citron-/och olivolja. Knepet är att ha rätt hög temperatur, typ 7 (av 9) och inte steka så länge, de ska vara rosa i mitten. Då blir de jättegoda. :-) //Sanna