måndag 7 januari 2008

Dagens rätt - 7 januari

Middag: Falukorv Hawaii (se recept), mjölk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, Här kommer ett lite "hitte-på" recept från mig.

Köttfärslimpa Italian Style

Ung mängder: 700 gr nötfärs, 1,5 dl creme fraiche, 0,5 dl ströbröd, 1 dl mjölk, 3-4 msk salsa samt kryddor (mycket oregano)

Mjölk och ströbröd i en skål som får svälla. Hacka lök (fint) under tiden. Blanda i creme fraiche, ett ägg kryddor (oregano, vitlök, salt, peppar, salsa). Skulle haft chilisås istället för salsan, men den var slut).
Blanda sedan i färsen (jag använder bara nötfärs, har man blandfärs behöver man inte ta ngn creme fraiche)

Smörj en ugnsform, häll i färsen och forma till ngn slags limpa (har man en mindre form än jag hade kan man platta ut den som en kaka)

Grädda i 200 gr i 45-50 minuter.

Jag serverade fullkornspasta samt Keldas färdiga tomatsås som jag värmde och så en blandsallad.

Det blev toppengott. Snåla inte med kryddorna dock och krydda gärna upp tomatsåsen lite. Alla barn och vuxna gillade!

Caro sa...

Hej,

Ville bara dela med mig av ett enkelt och gott fiskrecept som passar både vardag och fest;


LAXPASTA; 6 pers

2 paket rökt lax
två påsar pulverhollandaisesås
5 dl lättcrème fraiche
en stor knippa dill
en fiskbuljongtärning
en tub pepparrot
salt och peppar

Gör Hollandaisesåsen enligt förpackning, och blanda med buljong, klippt dill och crème fraiche. Låt koka upp. Tryck i pepparrot efter smak och strimlad lax. Sjud någon minut.

Lägg upp kokad gul och grön tagliatelle på ett serveringsfat och häll såsen över. Garnera med dillkvistar. Klart!

Snabbt, snyggt och jättegott.