torsdag 17 januari 2008

Dagens rätt - 17 januari

Middag: Rester av chili con carne och ris.

2 kommentarer:

Anonym sa...

17 december, hoho!

Älvsyster sa...

Vet inte om du fått mitt inlägg. Om inte så kommer det igen här.

---------------------------------

Här kommer mitt förslag på ngt jag tycker är himla gott o lättlagat. Lite meck dock med att reda sås och koka makaroner etc innan men kanske har man kvar från dagen innan o så o då är det ju smidigare så klart.

Broccoligratäng!

Räcker till 4 (inte jättestora portioner kanske)

4 dl okokta makaroner
1/2 pkt fryst broccoli
1 pkt bacon
4 dl mjölk
1 dl matlagningsgrädde
2 msk vetemjöl + vatten - toppredning
0.5 dl senap (jag brukar ta lite fransk o söt/stark blandat - 0.5 dl är då absolut inte för mkt.

Koka makaroner
Stek fläsket
Koka broccolin
Gör såsen - värm mjälk o grädde. Häll i redning och koka tjock. Tillsätt senap, salt o peppar samt ev riven ost.

Lägg i en gratängform -
makaroner - broccoli - bacon - sås.

Strö ost över om så önskas.

Grädda i 175 grader i 20-30 min

Gott och krämigt!

Beundrar verkligen ditt engagemang kraft o styrka med barn, hem, jobb, man, blogg, vardag etc!!!